Joskus elokuussa tuleva motoristi pääsi tielle ajelemaan tähän
astisen käsittelykoeradan kiertämisen lisäksi. Käsittelykoeradalla luistatetaan kytkintä ihan huolella.
Kytkinkäsi oli välillä kovilla, vaikka ajokoulun pyörässä se oli tosi kevyt. Eihän normaalisti tuollasta rinkiä ajella. Tiellä ajaminen sujui ihan hyvin, paitsi
vauhtia kuulemma puuttui ja kerran pyörä sammui
liikennevaloissa. Jokaisella ajotunnilla opin vähän lisää, vaikka hetkittäin meinasi usko loppua.
Koko ajan takoi takaraivossa, että en kyllä pärjää sen 650-kuutioisen Hondan kanssa ja olin tyytyväinen, kun sain vielä ajella piikkipyörällä. Isommassa Hondassa ei pelottanut parinsadan kilon paino, vaan se korkeus. Jännitti miten minä sen kanssa pärjään, jos ei jalat yletä kunnolla maahan. Opettajan mukaan isompi olisi
samanlainen kuin pienempi, ainoastaan isompi.
Olisi ollut hyvä, jos olisin voinut ajokoulun rinnalla harjoitella omalla moottoripyörällä vaikka kotipihassa. Meidän piha oli liian pieni ja naapureilla liian
hienot autot, jotta olisin viitsinyt tehdä sitä. Treenasin kuitenkin
polkupyörällä katseen ohjausta kiertämällä lätäköitä pihalla. Sain tämän
kotiläksyksi ajo-opettajaltani. Pyörän kääntäminen pienessä tilassa kun
tuotti minulle suuria vaikeuksia.
Kolmannen pyörän ottaminen ajo-opettelun kuvioihin mukaan olisi voinut olla
vähän liikaa. Mutta toisaalta, koska autokoulun tunnit eivät ole ihan
ilmaisia, niin kortille tulee hintaa, jos on vähän hitaampi
oppimaan. Koetin lohduttaa itseäni ajattelemalla, että nythän minä saisin
kaikki ajo-oikeudet moposta isoon moottoripyörään samalla.
Koittihan sekin päivä, että pääsin ajelemaan isommalla Hondalla.
Loppukesästä minun omaan moottoripyörään vaihdettiin ilmansuodattimen
kotelo ja uusi suodatin. Tulevana motoristina halusin tietysti tehdä
sen itse. Siinä oli taas naapureille ihmeltävää, kun rouva rassasi
pyörää miehensä ohjauksessa. Mutta minä haluan oppia ymmärtämään pyöräni
sielunelämää, vaikka varsinaiset huollot jätän ammattilaisten
tehtäväksi. Porsterin saatua uuden ilmanputsarin, pääsin käynnistelemään
sitä. On se vaan Porsterin ääni
niin ihanan matala ja räyhäkäs.
Seuraavaksi Porsteri sai kaatumaraudat. Lisää muutoksia Porsteriin tehtiin talviloman aikana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti